Het stoutste kindje van de klas

Het stoutste jongetje van de klas Foto: Mikhail Nilov

Nog steeds volg ik de persconferenties. Met samengeknepen billen, dat dan weer wel. Tijdens wat nachtelijke hersenspinsels dook plotseling de vergelijking tussen het stoutste kindje van de klas en de wereld waarin we nu verkeren op.

Ik slaap slecht. En ja, ik weet het, een zin beginnen met het persoonlijke voornaamwoord 'ik' is eigenlijk not done maar het is wat het is. 's Avonds val ik als een blok in slaap, zo moe. Met een beetje geluk is het zo'n 4 uur later voordat ik wakker word. Mijn hoofd staat dan - na toiletbezoek en een slok water - niet echt meer uit. Om net voordat mijn wekker gaat, weer in slaap te vallen. Soms. Dromen en/of gedachten gaan dan alle kanten op om dit keer te stoppen bij het stoutste kindje van de klas.

Op mijn leeftijd zijn de schoolbanken toch een tijdje geleden. Elke klas kende minimaal het ettertje, de klier, het pispaaltje, de eigenwijze raddraaier, de naïeveling, het lievelingetje, de branieschopper, iemand die speciale aandacht nodig had of you name it. Echt élke klas. Dat zal nu ongetwijfeld niet anders zijn.

Opeens maakt mijn hoofd de link met de persconferenties en ga ik terug naar februari / maart 2020: de dreiging van een bizar virus uit China was dichtbij en de eerste persco een feit. Vergelijk het een beetje met een eerste schooldag, leerkracht en leerlingen snuffelen wat aan elkaar om te weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Wat had ik toen een respect voor degenen die ons land toespraken. Ga er maar aan staan. In China vielen inmiddels de mensen dood neer op straat en dát virus kon de hele wereld treffen, óók ons kleine Nederland. Dan heb je echt uitmuntende leiders nodig om dit goede banen te leiden. Toch?

Een sprong terug naar het klaslokaal: die eerste schooldag kijkt bijna iedereen vol ontzag en met grote ogen naar de leerkracht. Ik zeg bijna iedereen hè. Door de jarenlange ervaring wéét de onderwijzer wat en wie er in de klas zit en past hier de houding tegenover de klas op aan.

Het doel van de leerkracht is kennis overdragen. Kennis die gedrukt staat in de boeken. Tenminste, dat was in mijn pre digitale tijd zo. Als leerling vaar je blind op wat je verteld wordt en wat er in de boeken staat. *

Tenzij je dat eigenwijze wellicht stoute buitenbeentje bent.

Op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd om je in de pas met de anderen te laten lopen. Extra gesprekken, speciale behandeling, overleg met ouders en eventuele andere instanties. Krijgt de leerkracht geen grip op het gedrag, dan volgen er andere maatregelen en kan het zomaar zijn dat je ook straf krijgt.

Van het respect aan het begin van de coronacrisis is - bij mij - niet veel meer over. We worden toegesproken alsof we kleine kinderen zijn die braaf moeten luisteren en doen wat er gezegd wordt want anders. De angst regeert. Ongeloof over hoe mensen hier met woorden en maatregelen bespeeld, gemanipuleerd worden overheerst al tijden. Sterker nog, de uitspraken van Hugo de Jonge (gaan) grenzen aan bedreigingen en tarten onze grondrechten én de code van Neurenberg.

Laten we eens naar een paar uitspraken kijken.

Persconferentie 12 november

 

Persconferentie: wijk voor wijk, deur voor deur, arm voor arm

Bron én volledige tekst kun je hier lezen: www.rijksoverheid.nl

Het bijzondere is dat er op meerdere plaatsen in de wereld dezelfde tekst wordt uitgesproken. Kijk maar even naar de compilatie die op Twitter rondgaat.

 

 

Plenaire vergadering in de Eerste Kamer op 30 november

 

Het bovenstaande fragment komt uit de plenaire vergadering, de hele vergadering van bijna 8 uur kun je hier terugkijken: www.spotr.media/eerstekamer

Plenaire vergadering: we weten vrij precies per postcode waar ze wonen

Bron én volledige tekst kun je hier lezen: www.eerstekamer.nl

Persconferentie 14 december

 

Persconferentie: je recht om nee te zeggen

Bron én volledige tekst kun je hier lezen: www.rijksoverheid.nl

 

De Nederlandse bevolking wordt toegesproken en het overgrote deel volgt lijdzaam. Zonder zich ook maar een moment af te vragen of het ook klopt wat er gezegd wordt, of de maatregelen ook echt effectief zijn, of het niet anders kan dan op deze manier. Het vertrouwen in onze regering en wetenschap kent voor de meerderheid (nog) geen grenzen.

Dit gaat niet over onze gezondheid wanneer er wél een budget van bijna 35 miljoen per maand beschikbaar komt voor extra handhaving en er in de zorg structureel 5 miljard per jaar op de stijgende zorgkosten bezuinigd wordt. Ik hoop echt dat mensen zich dit realiseren en met een kritische blik kijken naar de toekomstplannen en het gevoerde beleid.

Ondertussen neemt de druk om te vaccineren én te boosteren (oftewel liefkozend 'oppepprik' genoemd door Hugo de Jonge) enorm toe met de plannen voor de invoering van 2G en een vaccinatieplicht. Doen we dit namelijk niet, dan volgen er zware maatregelen die elke Nederlander treft. Iets met straffen, belonen en psychologische manipulatie.

Kortom, iedereen 'moet' aan de QR-code op weg naar een nieuwe, betere wereld met een digitale identiteit met al je persoonsgegevens.

 

In de EU zijn er op dit moment 150.000.000 mensen niet gevaccineerd. Dit is een derde van de bevolking, de stoutste kindjes in de klas ...

 

 

In eerste instantie wilde ik een uitstapje maken naar de leerboeken die er nu in omloop zijn waarin wordt gewaarschuwd voor desinformatie en dergelijke. Maar van dat padje ben ik - tijdelijk - afgeraakt ;)