Met de Z8 naar de Tweede Maasvlakte

Met de Z8 naar de Tweede Maasvlakte

Afgelopen dinsdag ben ik voor de tweede keer aan boord van Partyschip Z8 van de Zilvermeeuw gestapt. Startpunt van de vaartocht was ‘s-Gravendeel om over de Oude Maas naar de Tweede Maasvlakte te varen. Via de Nieuwe Waterweg zijn we weer terug gekeerd in Centrum Rotterdam.

Vereniging tot Verbetering van de Tuinbouw in de Bommelerwaard (VVTB)

De Vereniging tot Verbetering van de Tuinbouw in de Bommelerwaard, kortweg VVTB genoemd, heeft in 1955 een proeftuin aangelegd op de hoek van de Steenweg en de Van Heemstraweg in Zaltbommel. Bij deze proeftuin werd onderzoek gedaan naar het verlengen van de pluktijd en de ontwikkeling van nieuwe aardbeienrassen. Voor de Bommelerwaard was ook de bloementeelt belangrijk waarbij het begin jaren zestig gebruikelijk was om de kassen na de aardbeienteelt te gebruiken voor het kweken van bloemen, in die tijd vooral fresia's.

Opening tuinbouwschool en proeftuin

In juni 1956 werd in Zaltbommel de Christelijke lagere land- en tuinbouwschool met proeftuin geopend, klik hier voor 8mm-filmbeelden die gemaakt zijn ter ere van deze opening.

In - het jaartal wordt nog even opgevraagd - werd de proeftuin verkocht aan de gemeente Zaltbommel, maar de vereniging bestaat nu nog steeds. De ledenactiviteit voor 2019 bestond onder andere uit de boottocht met de Z8 naar de Tweede Maasvlakte.

Partyschip Z8

Rondvaartbedrijf Zilvermeeuw is gevestigd in Drimmelen en verzorgt al jaren rondvaarten en dagtochten. Hun vloot bestaat uit 7 ‘party’schepen en wij zijn op de Z8 ingestapt. De Z8 is een elektrische boot met een lengte van ruim 38 meter en biedt ruimte aan een groep van 50 tot 175 personen. De specs quote ik even van de website van de Zilvermeeuw:

De Z8 is het paradepaardje van onze rederij. Het schip is ontwikkeld vanuit een duurzaamoogpunt. Zo heeft de designer rekening gehouden met ontwerp van deromp, de keuze van de elektrische motoren, toiletten met buitenwaterspoelen en de restwarmte van motoren wordt gebruikt het schip teverwarmen. In de zomer wordt juist het buitenwater gebruikt om hetschip te koelen.

De binnenhuisarchitect heeft gekozen voor een modern, maar warme uitstraling. Ookzijn er leuke zithoekjes en een functionele ruimtes gecreëerd.Wezetten de Z8 in van 50 tot 175 personen.

Alhoewel de CCR2motoren van de Z8 reeds aan de huidige emissiewetgeving voldoen is deambitie van de Zilvermeeuw om de schadelijke emissies van de Z8maximaal terug te dringen en maximaal groen te varen. Met het SolficMPAT systeem wordt fijnstof van de motoren met 97% verminderd. Tevenswordt de uitstoot van NOx (stikstofoxiden) met circa 80% verminderd.Tenslotte worden de onverbrande koolwaterstoffen (HC’s en CO) tot90% gereduceerd.

Goed, voor de tweede keer heb ik hier dus mijn voetstappen achtergelaten en ik kan niets anders zeggen dan dat de crew ontzettend vriendelijk is en er geweldig voor de inwendige mens wordt gezorgd: eten, drinken en de hapjes, het is perfect!

De vaarroute van ‘s-Gravendeel naar Rotterdam

‘s-Gravendeel ligt nog voor een klein stukje aan de Dordse kil voordat we de Oude Maas op varen. Over de Oude Maas varen we ongeveer evenwijdig aan de A15 richting het 24 kilometer lange Hartelkanaal. Het Hartelkanaal vormt de verbinding tussen de Oude Maas, Nieuwe Maas en de Hartelhaven op de Maasvlakte. De Maasvlakte is een groot industriegebied dat is aangelegd in de Maasmonding, deel uitmaakt van de Rotterdamse haven en uit 2 delen bestaat:

  • Maasvlakte 1, grijs gekleurd en in de volksmond Eerste Maasvlakte genoemd
  • Maasvlakte 2, oranje gekleurd en ja, je raadt het al, ook wel Tweede Maasvlakte genoemd

MV2 plankaart Gr tcm81-33695

In zo’n industrieel gebied kom ik niet zo vaak ( = understatement ) en heb mijn ogen uitgekeken ...

De foto's ;)

Kijk gerust even mee wat ik vanaf de boot heb gezien en gefotografeerd. En nee, de foto's van het gezelschap zullen niet online komen. Iets met het bewaken van privacy en zo.