Maandagavond 22:00 uur, M. en ik hangen op het wereld wijde web rond. Dinsdag staat namelijk een bezoek aan het Rijksmuseum op de planning en we leggen de zoekopdracht 'Restaurant Amsterdam' zowel bij Groupon als bij Social Deal neer. Na even zoeken besluiten voor de onbeperkte spareribs bij The Big Apple aan de Reguliersdwarsstraat 17-19 te gaan.
NS dagkaartjes van de Albert Heijn
Regelmatig zijn er aanbiedingen voor goedkope treinkaartjes te vinden. Vorige maand dus bij onze nationale grootgrutter, de Albert Heijn. Bij 3 kaartjes of meer daalde de prijs per kaartjes zomaar met € 2,00 en kon er voor € 14,50 onbeperkt getreind worden, doordeweeks buiten de spitsuren. Met een toeslag van € 3,00 per kaartje konden de billekes plaatsnemen op een eerste klas zetel. So far so good.
The Big Apple
Amsterdam betekent bijna automatisch ook een stukje door de winkelstraten dwalen. Plus her en der een winkel binnen hoppen, hier en daar wat passen en dat alles met wisselend succes. Daarna heb je gewoon trek ;)
In de Reguliersdwarsstraat zijn meer restaurants en het ziet er gezellig uit. Om half 6 was er een tafel voor 2 gereserveerd bij The Big Apple. Redelijk vroeg maar iets met trein, bus en ook weer thuis kunnen komen. Denk dat het restaurant voor een kwart gevuld was met gasten en niet al het personeel had heel veel te doen. Maar hé, vroeg. Dat zei ik al.
Het restaurant zelf was een dikke prima, niet te groot, best gezellig, echte waxinelichtjes en goede stoelen.
The Big Apple
Reguliersdwarsstraat 17-19
1017 BJ Amsterdam
020 223 8172
www.thebigapple.nl
Niet de beste foto, licht was beroerd maar de smaak was goed @ The Big Apple
Het duurde even voordat duidelijk was dat onze reservering via Social Deal liep, wat mijn naam was en wat we gingen eten. Daarna was het zo geregeld: de spareribs werden sweet voor de één en spicy voor de ander. Het was lekker, echt, maar er gaat nog steeds niets boven De Wildeman in Eindhoven ;)
Terwijl wij met vette vingers aan onze spareribs kluiven – er druipt nog net niets van onze kin – komen er aan de tafel schuin naast ons 2 mensen zitten. Ze kondigen aan dat ze met 6 zijn, dat de rest onderweg is en ze niet weten wat er is afgesproken.
Niet lang daarna volgen nog 2 mensen van het gezelschap. Dán valt het pas op dat een ober vooral veel in het Engels vraagt en zegt. De dame die als laatste is binnen gekomen vindt hier wat van: ze is Amsterdamse en wil in het Nederlands worden aangesproken. Hij geeft aan dat het lastig is om Nederlands te praten en voor de toerist is dat alleen maar handig. Engels was overigens ook niet zijn moedertaal ;)
Deze dame neemt geen blad voor de mond. Ze is geen toerist en als hij het lastig vindt om Nederlands te praten kan hij oefenen. En wel meteen vanavond. Tegen hun.
Het oogcontact wat wij met het gezelschap hebben, zegt meer dan woorden en het gegniffel is bij ons allen heel duidelijk. Maar. Het wordt nog een soort van gênanter.
Dit gezelschap heeft via Social Deal het 3 gangen keuzemenu gereserveerd. De reguliere kaart geldt hier niet voor, wordt - opnieuw - in het Engels verteld, maar er is een aparte selectie aan gerechten. Of ze die kaart dan even mogen inkijken?
Helaas blijkt dat niet mogelijk te zijn. De ober probeert in zijn Engels uit te leggen dat het gezelschap op hun eigen telefoon – met 4G, geen wifi beschikbaar – naar de aanbieding van Social Deal moet gaan om dáár de keuze van het menu te bekijken. Tot overmaat van ramp hilariteit, bleek ook dat de keuze op de website van Social Deal te groot was. Een aantal gerechten konden niet meer besteld worden want op.
De keukentafel
Onze stoel diende als garderobe. Dat zie je wel vaker wanneer de garderobe niet al te groot is of wanneer de eigenaar van de jas geen zin heeft om ‘m op te hangen. No big deal, ik raak daar nog niet zo van ondersteboven.
De dame in kwestie wel. Haar wordt vriendelijk doch dringend verzocht alle jassen op de bank naast haar te deponeren. Onder luid gemopper voldeed ze aan het verzoek met als beste opmerking: ‘het lijkt mijn keukentafel wel, daarom zit ik hier niet!’. Maar dan wél op z’n Amsterdams hè!
Ik heb geprobeerd om haar keukentafel te visualiseren, het is me niet gelukt ;)
Laten we een recensie achter?
Vandaag rolt dit bericht mijn mailbox binnen:
Onze ervaring was niet slecht, maar ook zeker niet heel goed:
- je vraagt om een Wieckse Witte, de ober herhaalt het woordelijk en je krijgt een Wieckse Rosé aangeboden
- bij een tweede bestelling worden de afgekloven ribbetjes niet meegenomen naar de keuken, het is goochelen hoe je er een niet omvallende stapel van gaat maken
- de tweede bestelling was veel en veel beter bereid: sappig waarbij het vlees op de juiste manier van het bot viel
- de bakjes met koude frites blijven op tafel staan na het beëindigen van de maaltijd, en dat is niet omdat het zo druk was
- de bestelde koffie duurt erg lang en is lauw wanneer het aan tafel geserveerd wordt
Wat een dilemma, recensie of niet?